vrijdag 4 september 2015

Update!

Gisteren weer naar de tuin geweest. En weer vergeten foto's te nemen. Tsss. 
Het is herfst in de tuin! Steeds meer lege vakken. Aan een kant vind ik dat niet leuk, maar aan de andere kant ook wel weer lekker. Voorlopig nog genoeg werk in de tuin, maar dan effe niks, en nadenken hoe we het volgend jaar gaan aanpakken. 

Er gaan wel weer dingen veranderen. De bessen struiken die tegen de beukenhaag aan staan, gaan in het grote vak. Aan een kant jammer dat ik mijn langste vak dan " kwijt" ben, maar wel lekker dat die bessen dan de ruimte krijgen, en dat ik dan misschien meer oogst krijg. Alle struikjes komen dan op een rij, ook makkelijk met een net eroverheen gooien. 

Achter het lange vak heb ik een brede strook, daar gaan over de hele lengte frambozen komen. 
In het najaar gaat Jos een dag mee naar de tuin, nieuw hek maken, verrotte palen vervangen enz. Zodat alles klaar is als het voorjaar word. 

Alle aardbei planten heb ik eruit gehaald, veel stekken staan hier nu in potjes, die gaan eind van de maand de tuin in, zodat de aardbeibedden ververst zijn. 
Verder zit ik erover te denken om toch weer een keer mest te laten komen. Voor mijn gevoel heeft de tuin dat nodig. Is alleen weer zoveel werk. Word voor aan de weg gestort, en ik zit behoorlijk naar achter toe, dus dat zou flink kruien worden. Ben ik dus nog niet helemaal over uit. 

Maar goed, het was tot nu toe in ieder geval een goed oogstjaar. Afgezien van die verdraaide kolen dan. Ik had na het rooien en verwijderen van die aangevreten kolen, drie witte kolen laten staan in de hoop dat die door de elllende heen zouden groeien en dat ik gelukt, er staan nu twee grote en een iets kleinere witte kool op de tuin. Dus......voor de laatste keer proberen zuurkool te maken. Lukt dat niet, dan ben ik er klaar mee, en hang ik mijn zuurkoolpot aan de wilgen! 😂

De butternut pompoenen....voor het vierde jaar geprobeerd, leek weer niet te lukken. Maar....heb nu twee pompoenen al kunnen oogsten, en er zitten nog een berg kleintjes aan.


 Deze maand zouden die nog kunnen groeien, dus heb goede hoop! Ook de enige oranje pompoen geoogst.geen idee welke het is, volgens mij heb ik deze niet gezaaid! Hihi
Er ligt nu nog een grote groene, die mag nog even.
Veel bonen en snijbonen geoogst. Genoeg courgette geoogst, maar veel minder als andere jaren. 
Worteltjes gingen ook goed, maar geen enorme hoeveelheden. Veel prei en augurken!


Wat staat er nu nog op de tuin? En wat kan er dus de komende tijd geoogst worden? 
Mais
Witte kool
Koolraap
Pastinaak
Winterwortelen
Bietjes
Knolselderij
Boerenkool
Spruiten
Verschillende soorten droogbonen.
Dus nog genoeg te oogsten, en genoeg al in de vriezer!
Groetjes!


2 opmerkingen:

  1. hee Jo, laat jij de pompoenen niet rijpen aan de plant? Ik dacht dat de smaak dan beter werd en ook de houdbaarheid ?? hier komen de butternuts ook wat later op gang, maar heb er inmiddels 3 ontdekt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na veel werk verzet te hebben, nu je mooie oogst.
    Mijn complimenten!!!
    'k Ben wel een beetje jaloers, hoor!

    Groetjes van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen