maandag 5 oktober 2015

Herfst!

Het is nu wel echt herfst aan het worden. Wat niet erg is, want het is mijn favoriete jaargetijde! 
Op de tuin is het ook goed te merken, die word leger en leger. 
Afgelopen week drie keer geweest, vooral ook om het veel te lange gras te maaien. Is nu weer redelijk. Althans, dat vind ik, hihi!  De eerste bonen staken zijn opgeruimd. De tweede lading droogbonen mee naar huis genomen, gedeelte al gedopt, en een gedeelte ligt nog met plant en al te drogen in het schuurtje. De bonen zijn prachtig, de bedoeling is dat we ze gaan eten, maar of ze lekker zijn is in dit geval bijzaak, ze zijn gewoon mooi!

Er hangen nog een paar maiskolfjes, nog steeds niet klaar, laat ze maar hangen, misschien redden ze het nog wel om goed te worden! De laatste pompoenen mee naar huis genomen uit angst voor vorst aan de grond. Ze zullen hier achter moeten afrijpen. Ik heb geen mega oogst, maar genoeg om de winter mee door te komen. En eindelijk dus butternut pompoenen! Ben heel benieuwd, morgen eet ik er een. 

Van de week ook twee van de drie witte kolen mee naar huis genomen. Om zuurkool van te maken. Kijken of het dit jaar wel lukt! Ik heb goede hoop. 
Vandaag gedaan, nu eerst de pot een weekje in de kamer, en dan naar de schuur. Over een paar weken weten we of het gelukt is. Hoefde nu niet moeilijk zo fijn mogelijk te snijden, heb een hulpstuk op de Kitchenaid, zo fijn! 

Gisteren ook de peren mee naar huis genomen, wel 7! Maar wel 7 dikkerds, want ze wogen bijna 2 kilo samen. Genoeg op compote van te maken. Vorig jaar geprobeerd van deze peren, en was erg lekker. Ik weet ook niet wat ik anders moet doen met deze peren, is geen handpeer, maar ook geen echte stoofpeer. Maar dit is dus een mooie oplossing! De compote is erg lekker om in taart of vlaai te verwerken.

En omdat ik toch van alles aan het prutten was vandaag, ook nog maar tijm siroop gemaakt. Makkelijk....receptje van internet: 
100 gram tijm ( met steeltjes)  goed wassen en in 600 dl water 10 miuten laten koken. Door een fijne doek zeven. Het tijmwater in de pan terug doen met 200 gram rietsuiker. Nog een kwartier laten inkoken. Tot het stroperig word. Dan zo heet mogelijk in schone flesjes doen. Lekker voor als je verkouden bent en veel hoest. Koel en donker bewaren. 


Wat staat er nu nog op de tuin? Wat pastinaak, bietjes, winterwortel, paar koolrapen, een witte kool, boerenkool , witlof en een klein beetje spruiten. Best veel nog he? Ik ga het beetje voor beetje opeten uit de tuin, want de vriezer zit bommetje vol! 

Vorige week een lang weekend weggeweest. Naar Zelhem, in de caravan waar we van de zomer twee weken gezeten hebben. Dat weekend was de moestuin forum dag. Een dag die twee keer per jaar gehouden word en altijd erg gezellig is. Plantjes en zaden ruilen, lekker eten, en kletsen.  Ik heb er maar liefst tien frambozenplanten bij. En wat leuke zaden. En ik heb een kiwibes gekocht, zo benieuwd naar. Ook was er iemand die een berg rode perzikken bij zich had. Lelijk aan de buitenkant vind ik, maar erg mooi aan de binnenkant. Ik mocht wat mee nemen en heb er jam van gemaakt, met wat grovere stukken erin. Zoooo lekker in de yoghurt! Smaakt naar perzik....maar ook wel anders, naar ander fruit. Kan het niet goed uitleggen. 

Mooi kleurtje he? 

Ik voeg nog wat foto's van afgelopen vrijdag bij. Echt een herfsttuin word het al....rommelig ook...nog zat te doen! Groetjes!


















5 opmerkingen:

  1. Prachtig die bonen! En ik ben ook aan de pompoenen toe.... deze week de soep maar eens maken, lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bonen zijn net snoepjes!!!
    Ik hoop dat de zuurkool lukt, dan kom ik wel eten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben de rode perziken gewoon vers opgegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb hier de Heilige Boontjes te drogen liggen voor volgend jaar. Heerlijk seizoen dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien wel zuurkool op 4 nov dat zou lekker zijn, je bent druk geweest lief tuin vrouwtje x

    BeantwoordenVerwijderen