maandag 25 april 2016

Lekker weertje!

Nou...niet echt he, jeetje het lijkt wel herfst!  Donderdag een poosje naar de tuin geweest, toen was het echt lekker, in tshirt zelfs.  Tuin lag er goed bij, oja....onkruid all over...maar dat is nou eenmaal zo. Toen ik weg ging was alles weer behoorlijk bijgewerkt. 

Ik had de aardappelen er al in zitten, Nicola's en zag dat er wel al 1 plantje bovenkwam. Waar ik dus eigenlijk wel blij mee was, vanwege de voorspelde nachtvorst. 
Anderhalve week geleden weer een leuke moestuindag gehad, en daar nog wat aardappelen pink fire gekregen en drie paarse aardappels die ook paars blijven na koken. Dus ook in de tuin gepoot. Leuk...deze twee soorten kunnen als het goed is iets eerder geoogst worden dan de Nicola's, dus daar kan ik dan al van eten, de Nicola's wil ik ook als bewaaraardappel hebben. 
Mijn eigen gezaaide prei is niks geworden, gaat meestal goed, maar zien er nu nog uit alsof ze net opgekomen zijn. Dus twintig plantjes gekocht, en ga ik de winterprei weer zelf proberen te zaaien.

Van de vier artisjok planten zijn er drie weer opgekomen, blij mee! 

Tot mijn verrassing zijn de eerste asperges opgekomen. Ik had er een hard hoofd in , vanwege hetonkruid  tapijt waar ze in staan, maar het lijkt ze te lukken. In het najaar ga ik proberen ze te verplaatsen naar een stuk met minder kweekgras. Dan kan ik het vak waar ze nu in staan eens goed van dat kweekgras ontdoen.

De raapjes en raapstelen komen ook op. Van de spinazie was nog niks te zien, maar die is later gezaaid.

De rabarber groeit echt hard nu! 

Ook de fruitstruiken gaan als een speer, er zijn al veel besjes te zien!






Ook de fruitbomen staan in bloei. Veel bloesem, vooral in de kers, ben heel benieuwd hoeveel oogst dat op,gaat leveren!

Kers
Onbekende peer
Stoofpeer. 

Poosje terug al de capucijners uitgeplant, die hebben het wel heel koud nu. Hoop dat het goed gaat, en anders opnieuw zaaien. Ze zijn gewoon van kleur verschoten, de stakkers.

De erwtjes gaan heel goed. Bijna geen uitval in de rijtjes. Bevalt prima om vanaf het zaaien al een vitrage eroverheen te gooien zodat de zaden niet door vogels gepikt worden. 

Ook de tuinbonen gaan goed. Nog even en dan mag de vitrage eraf. 

De chrysanten laten nog steeds geen teken van leven zien. Ik vrees dat ze de afgelopen winter niet overleefd hebben. Op de moestuindag heb ik gelukkig een aantal stekken van iemand gekregen, zo ook nog wat andere snijbloemen plantjes, een tomatenplantje, twee frambozenstekken, rozen stekken, knolselderijplantjes, en ijsbergsla plantjes. 
Hier thuis begint het een beetje op een uitdragerij te lijken, overal plantjes.
Tomaten, paprika, bloemen, bonen, kool, enz. 
Afgelopen week ook komkommers gezaaid. Die dingen willen bij mij niet lukken.....nu zoveel gezaaid, dat dan tenminste een plantje komkommers gaat geven? Toch? Afwachten maar weer. 
Volgende blog zal over de achtertuin gaan.....en over slakken.....grrrrr! Groetjes!







1 opmerking:

  1. Zoooooooooooooooo veel maar mag t niet zeggen haha, maar je tuin ziet er prachtig uit. Kan zien dat je donders hard gewerkt hebt. Nu maar hopen dat het allemaal wil groeien en dat je kan oogsten want ja daar rekenen al die gezinnen op. Hoogvliet mag wel uitkijken dat zijn groenteafd niet failliet gaat. Maar ondanks het doorslaan van zowel jij als de asperges hoop ik op een goede "TUIN"zomer over 2 weekjes eens even kijken in je tuin paradijs waar je zoveel rust en vreugde uit haalt. xxx

    BeantwoordenVerwijderen