zondag 19 juni 2016

De grote tuin!

Zo, dat is weer even geleden. Maar heb niet stil gezeten hoor!
Het is gek weer, ik heb nog steeds het gevoel dat we een maand achterlopen ofzo, maar nu gaat eindelijk wel alles aan de groei!

Ik denk dat ik volgende week doperwten en capucijners kan gaan oogsten, en misschien ook vast wat tuinboontjes!



Dus dat gaat goed! Normaal vinden de slakken dat ook lekker, maar ik denk dat ze dit seizoen een andere smaak hebben. Ik heb veel ruzie met die slijmerige krengen. Op de grote tuin heb ik nu de tweede ronde pompoenen en courgettes geplant....dat was afgelopen vrijdag, zag dat er alweer aan van alles gevreten was, ondanks slakkenkorrels. Ik heb nu ook twee courgettes op andere plekker in de tuin gezet, in de hoop toch nog courgette te kunnen eten dit seizoen. Van de eerste serie zaaisels had ik twee pompoentjes over, die lijken het nu te gaan doen, zag warempel een klein pompoentje aan een klein plantje. 
Als het goed is komen er aan deze pompoen een heleboel kleine blauwe pompoentjes. Had alleen kleine soorten gezaaid, nu bij de tweede serie zit ook een groter soort. Maar hopen dat de slakken ze met rust laten. Was vandaag op de tuin, zooi geruimd, en heb een hoop van die beesten vermoord....met liefde! Grrrr.

De bonen komen aardig op, niet allemaal, de gele boontjes heb ik al twee keer gezaaid, komt steeds wel wat op, maar boontjes verdwijnen gewoon. Nu even thuis nog een en ander voorgezaaid, kan ik straks de lege gaten opvullen. 

De aardappels....ik had het al bijna opgegeven. Onkruid gaat veel harder, en staat veel hoger dan de piepers. Toch vandaag maar alle bovengrondse zooi weg getrokken. Dan lijkt het maar wat. Koemestkorrels erbij gedaan. Ze moeten nog een aardige poos staan, tot eind september, dus hopen dat er ondergronds nog wat gebeurt. Foto voor en na,


Oohh...en ik ben zo blij met mijn rode bessen....afgelopen week een klein emmertje vol kunnen  plukken, en er komt nog meer aan. Ik ben van plan om de bessen los in te vriezen, en dan lekker steeds een handje te pakken voor in de yoghurt, of taartjes ofzo.
Blij dat ik tijdig de vitrage over de struikjes heb gedaan, vind het nog steeds geen mooi gezicht, maar je hebt wel oogst! 


De komkommer plantjes op de tuin. Iets van vijf soorten lijken het te doen, en....geen slakkenvraat. Zie hier en daar een mini komkommertje verschijnen, maar ze zijn nog niet echt aan de groei. 

Wortels gaan ook  nu, hoewel ook bij de winterwortels lang niet alles op komt. Bietjes gaan ook, maar groeien  ook niet erg hard. Na de regen van de afgelopen week staan mijn uien er ook weer een beetje fris bij..misschien word het nog wat. De kolen, spruitjes , pastinaak, knolselderij gaan ook. Ik verwacht binnen kort wel een groeispurt van een en ander..
Omdat alles zo laat is ben ik bang dat er veel te oogsten valt midden in de vakantie...of misschien gaat het precies goed, doperwten, capucijners en tuinbonen net voor mijn vakantie, en bonen  daarna....
Laten we dat maar doen! 
Minimais, gewone mais, paarse boeren kool, prei, koolrabi gaan okee.  Vandaag ook gekochte gewone boerenkoolplanten in de tuin gezet. De paprika's die als test op de tuin staan gaan nu eindelijk groeien, maar of dat nog paprika's gaat opleveren? Ik ga maar uit van een lange mooie zomer en nazomer, dan komt het allemaal goed.
Thuis heb ik dus nog bonen voorgezaaid om bij te zetten straks, en vandaag ook knolvenkel en koolraap thuis voorgezaaid. Vandaag de witlofplantjes een eigen potje gegeven. Die mogen straks ook naar de tuin. Nog even...en alles staat in de tuin. 
Ik geniet nog steeds volop in de tuin. Hoewel een en ander me wel eens boven  het hoofd groeit....maar ik vind het ook zo leuk die tuin...ondanks mislukkingen of akelige vreetbeestjes.  En hoe hard ik er ook ploeter, ik kom er ook altijd helemaal bij!  En dat is een hoop waard! 
Kikker erwten
Artisjok...er zitten twee knoppen in!
Mini mais en prei.
Bonen
Koolrabi
Augurken
Duizendschoon
Uien
Stukje van de tuin...
Knoflook...ziet er niet uit...maar vandaag gekeken, en er lijkt wel wat onder de grond te zitten, dus laat ze nog lekker staan.
Afgelopen vrijdag heb ik dus lekker bessen, aardbeitjes, rabarber en wat meiraapjes kunnen oogsten. 
Dus....rabarberjam, en rode bessensaus!
Dit was het voor vandaag! Tot de volgende update....die gaat waarschijnlijk over de kleine tuin! Groetjes!
















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen