maandag 1 augustus 2016

Daar zijn we weer!

Een heerlijke vakantie hebben we gehad. Precies twee weken met mooi weer. Enorm geboft dus. 
Nu weer terug en natuurlijk is er dan een hoop werk in de tuin. Echt....elke keer ben ik weer verbaasd over hoe hard een en ander kan groeien in twee weken. 
Toen ik weg ging had ik nog niet een courgette geoogst....mijn vriendin die heeft toen ik weg was de eerste courgette kunnen oogsten. Ze dacht dat ik als ik terug kwam wel zelf courgettes zou kunnen oogsten. Nouhou.....dat kon, 7 maar liefst! In allerlei maten. Twee enorme joekels, soort zeppelins...wat kleinere en normale maat. De grote heb ik net mee zitten spelen, gegutst. Als het goed is droogt dit in, en word de schil hard en kan ik ze van het najaar op het bankje voor leggen met pompoenen ofzo. 

De andere courgettes gaan de soep in, en eten we gewoon.  De bonen dedn het niet zo goed, ik heb altijd van die pyramides waar de bonen tegenaan groeien, en daar kan je echt niet meer doorheen kijken op een gegeven moment, nou, nu nog steeds, en echt hoog zijn ze niet geklommen. Dus weinig verwachtingen...kom ik thuis, had groene bonen, gele boterboontjes en paarse struikboontjes! Happy! 
Gele boterboontjes zijn echt lekker, die komen volgend jaar zeker terug. 



Een en ander maar gelijk verwerkt, zoals je ziet. Zoals de courgettes die veel te groot waren, zo was dat ook met de augurken en snack komkommer. De augurken heb ik weg gedaan, de snack komkommers zijn in zoetzuur beland. 
De bramen doen het ook geweldig. Zowel op de tuin als hier achter het huis. Dus ook al bramenjam gemaakt, lekker. En alweer geplukt, die liggen in de vriezer, straks weer plukken en jam maken. De mooiste bramen vries ik los in, zodat je er een handje uit kan pakken voor in de yoghurt ofzo. 
Er begint alweer aardig wat voorraad in de vriezer te komen. Ik word daar blij van! 

Gisteren weer naar de tuin geweest, maar dan om te werken. Hoop gedaan, maar nog lang niet genoeg. Ik probeer nu wel de lege plekken die nu ontstaan te voorzien van karton.  Straks gaat er compost op, en van het voorjaar is de boel wel een beetje verteerd. En het scheelt onkruid wieden! 
Voordat ik op vakantie ging heb ik nog chinese boontjes gezaaid. 40 x 4 boontjes in de grond.  Ik was benieuwd hoeveel erop gekomen zou zijn...nou om precies te zijn: EEN!!!!  Echt. Opgevreten? Verrot? Ik weet het niet, maar ik laat het maar zo. 
Ik had ook bietjes in een bak gezaaid. Was ik gisteren onkruid aan het verwijderen in de bakken, ben ik bijna klaar, denk ik. Joh...dit lijkt wel een bietenzaailing......ooohhh....vergeten! Heel de bak leeg getrokken dus, ook dat laat ik maar zo. Zucht. 

Ook weer een hoop geoogst gisteren: 
En alweer verwerkt! 

Lekker hoor, prei, koolrabi en wat worteltjes. Ik had idioot kleine worteltjes, die er nu toch echt uit moesten, en dan ook nog es de helft aangevreten.....dat heb ik steeds, volgend seizoen eens kijken of ik daar wat aan kan doen, moet toch gewoon nette wortels kunnen telen? Als er iemand tips heeft? Er staat gelukkig nog wel winterwortel, maar die mag nog even. 
Vanavond nog even naar de tuin , Jos gaat grasmaaien, en ik...ik ga de paarse boontjes oogsten voordat ze te dik zijn! 

Nu nog even over de tomaten achter. Prachtige planten had ik voor de vakantie, zonder de gevreesde phythoptora. Alleen bar weinig bloemetjes, zag een trosje met een paar mini tomaatjes, dus had weinig verwachtingen daarvan. Toen ik thuis kwam geloofde ik mijn ogen niet, zo enorm gehroeid, helemaal krom tegen het dakje aan, hangend over het hekje, en ik zag tomaatjes! Al de soorten komen eraan. Moest ze alleen wel zoeken, was echt een soort van oerwoud geworden. Ik heb veel blad weg gehaald, en takken genoeid en weg gehaald. En dan zie je er steeds meer.  Dus als het een beetje mooi weer nog word, hoop ik een nog een boel tomaatjes te kunnen oogsten. 
Zo zag mijn tomatenbos eruit:


Sorry..dubbele foto!
De hele wand tegen het schuurtje aan is dus tomaat! En hangt over het hekje heen. Ik heb ook een paar foto's gemaakt van de tomaten die er aan komen. De paarsige tomaten zijn Bumble bee tomaten, de grillige tomaten zijn reizigers tomaten. De andere moeten nog wat groeien voordat ik kan zien wat wat is. Het groeit nu zo idioot door elkaar! 








Er komt dus nog genoeg lekkers uit de tuin!  Voor nu is dit het....tot later! 















1 opmerking:

  1. och wat een oogst en zoveel tomaten je kan wel een winkeltje beginnen

    BeantwoordenVerwijderen