zondag 21 augustus 2016

Pruimentijd!

En zo zijn we alweer drie weken verder.  Het is pruimentijd..maar dan ook echt dit keer. Al een paar jaar beestjes in de pruimenboom, en dus verotte pruimen. Maar dit jaar dus geen beestjes, even leek het erop, en heeft er hier en daar wel gezeten, maar minimaal. Dus een hoop pruimen! Heb al ongeveer vier kilo pruimen geoogst en verwerkt. Al lekker gegeten, twee pruimentaartjes gemaakt, en jam. Maar er komen er nog meer. Heb ook een erg lekker recept gevonden voor pittige pruimensaus...klinkt best lekker. Ga ik misschien nog wel maken.  


Ik heb het geloof ik al geschreven, maar het lijkt een goed fruitjaar te zijn. De bramen hebben het dit seizoen ook waanzinnig gedaan, ik denk dat ik daar totaal zo'n 5 kilo heb afgehaald. Ik heb een grote struik in de moestuin, die is nu wel klaar. Heel gek, gebeurt ook van het ene op het andere moment. Je plukt, en denkt een paar dagen later weer te gaan, en dan is er eigenlijk weinig tot niks. Behalve wat rode bramen. En wat er zit is ook niet mooi meer.  Hier achter het huis heb ik twee jaar terug een stek van de grote struik op de tuin gezet, die gaf het eerste jaar al wat vruchtjes, en ook die heeft erg veel vrucht gedragen. Deze staat tegen een muur, waar hij goed te leiden is. Ik had iets van drie takken, en zo mooi als de bramen daar dan aan hangen, plukklaar eigenlijk. Wel fladderdingen ingehangen, want de vogeltjes hadden ook zoiets van, hee daar kunnen we goed bij! 

De bramen waren vaak ook erg groot, dus met even plukken had je zo een kilo! 

Dus bramenjam, bramensiroop, bramensap en veel bramen zo de vriezer in. 

De tomaten deden het tot voor kort ook nog erg goed, zagen er gezond uit, alleen nog hartstikke groen allemaal. Afgelopen vrijdag toch zieke planten ontdekt, en dus een plant of vier eruitgetrokken. Doet altijd zeer, want aan die planten hing een berg tomaten! Maar ook die zullen ziek worden. De rest staat er nu redelijk bij. Hoop dat met het mooie weer wat eraan komt dat een en ander nog gaat kleuren en rijp word. Zou wel leuk zijn. 

Paprikaatjes gaan ook redelijk. Had niet veel planten, maar er komen wel paprikaatjes aan, en die beginnen nu te kleuren. Ze staan hier in pot, in de grote tuin staan ook drie planten. Hoewel die planten klein zijn, heb ik de indruk dat ze het wel beter doen. Dus volgend seizoen eens allemaal de grond in. 

Er is best al veel uit de tuin, maar er staat ook nog veel in, als het goed is komen er nog: minimais, koolraap, soester knolletjes, wat bietjes, pastinaak, knolselderij,  winterwortelen, kikkererwten, boerenkool, en misschien toch nog spruitjes! 
De spruitjes deden het erg slecht, stonden te donker, en die akelige slakken hadden ze ook gevonden. Afgelopen week heb ik ze er allemaal uitgehaald, zo'n 30 cm hoog zijn ze. En ik heb ze elders wer geplant. En verdraaid, het lijkt goed te gaan, ze staan keurig rechtop. Dat zou fijn zijn, als die het goed gaan doen nu, en er van de winter bergen spruitjes aankomen, hahaha! 

Uiteindelijk lijkt het erop dat ik toch wat pompoentjes ga krijgen. Klein soort, maar genoeg denk ik. 
Oohh...en courgettes.....kan geen courgettes meer zien! Voor mijn omgeving hoeven die courgettes ook niet zo nodig meer. Net nog even op de tuin geweest, vier van die dingen opgehaald, had er nog drie in de koelkast. Morgen in het zuur zetten. Maar dan vind ik het wel genoeg. Ik eet ze nog zo nu en dan, en de rest kan ik kwijt op de tuin, dat gaat naar de voedselbank. 
Enne...help me nou onthouden volgend seizoen: EEN PLANT, JO. Dat is meer dan genoeg! 

Ik heb een hoop goede voornemens voor komend seizoen, een betreft de ruimte die ik heb, daarover later meer. En meer doen aan beschermen van de gewassen, goede netten aanschaffen enzo. En eens echt goed bijhouden wat ik wanneer zaai, en kaartjes overal bij, en ( inmaak) recepten uitprinten en bewaren, en nog wat van die dingen. Word soms moe van mezelf! Wil ik iets maken wat ik vorig seizoen gemaakt heb en wat lekker was, moet ik weer heel het internet afstruinen om juist dat recept weer te vinden. 

Woensdag naar de tuin geweest om te kijken of ik mijn bessen struiken nog kon vinden tussen het onkruid...
Zoekplaatje...grijns!


En gevonden! 


Voor nu is dit  het even....ik ga dinsdag naar de tuin, daarna is het geloof ik evente warm. Ik zal even wat meer foto's maken op de tuin.
Groetjes!






1 opmerking:

  1. Wat een fruit heerlijk. Zo zie je maar Jo je denkt het word niets met de tuin en nu blijf je oogsten leuk hoor en lekker.

    BeantwoordenVerwijderen