vrijdag 2 september 2016

Veranderingen en tomaten!

Wat een lol om die tomaten. Allereerst de groei, zo groot zijn zijn de planten geworden, meerdere malen een berg blad en takken eraf gehaald. Hele bloemtrossen heb ik gesnoeid, om de rest de kans te geven om groot te groeien. Mede door het mooie weer groeien en kleuren ze! En dat gaat nu hard! Kan om de dag wel een dik bord  vol plukken. Grappig is dat ik maar een soort rode tomaat heb, een roma.  De grote oranje tomaten zijn ananas tomaten. De paarsgele zijn de bumble bee's. Echt prachtige tomaten om te zien. En als je ze op tijd oogst ook heel lekker, wacht je te lang, dan worden ze melig. 
Zondag weer wat plukken en dan tomatensaus maken , als basis voor soep en saus. Lekker hoor! 
Ik denk overigens dat het feit dat ik nu een afdak voor de tomaten heb wel ernstig bijgedragen heeft aan de groei en aan het feit dat ze nog gezond zijn.
Ooh...een week of drie terug wel een plant of drie weg moeten doen vanwege phyto, maar die stonden nu net buiten het afdakje. 
Volgend seizoen weer tomaten, maar dan minder, zodat ze niet in elkaar gaan groeien. 








De meeste paprika's doen het ook goed. Een plant kreeg begin van de week rotte plekken, die heb ik gelijk geplukt en verwerkt. De paarse paprika 's zijn nu geoogst. De rode punt en de oranje snack paprika hebben het het beste gedaan, al veel oranje paprikaatjes geplukt, de rode zijn bijna klaar en gaan dan geplukt worden. 






Mijn eigen tuinmannetje!

Gisteravond even op de grote tuin geweest, gras gemaaid en een goed gesprek gehad. Over de tuin. Vorige week heb ik besloten om een van de twee tuinen die ik op het complex heb weg te doen. Het is geweldig leuk zoveel tuin, maar teveel werk voor mij alleen. Nooit is het eens helemaal af, dat gaat me irriteren. Dus vanaf januari heb ik nog maar de helft. Dat is toch nog zo'n 80-90 vierkante meter.  Ik heb gekozen voor de tuin waar de bakken in het gras staan. De reden is dat ik dat mooi vind, maar het belangrijkste is dat al mijn bessen, bramen en de kersenboom daar staan. En ik heb zeker dit seizoen erg veel plezier gehad van al mijn fruit! 
Nadeel van deze tuin, dit is de tweede die ik er bij nam, is dat we hem ruim opgezet hebben omdat ik toch nog een stuk tuin had. Dus niet veel bakken. En het grootste vak is bezet door de bessenstruiken, en een vak is straks bezet met de dwergkwee en rabarber. Blijven er vier bakken over. Gisteren goed gekeken wat kan en wat niet kan, er kan in ieder geval een bak bij gemaakt worden van een meter of twee breed bij een kleine twee meter. Dus dat scheelt al weer.  En dan komt er bij huis nog een grote mooie bak bij. En daar ga ik het gewoon mee doen!  Ik zal dingen moeten laten, maar heb heel de winter om erover na te denken wat ik wil en waar. Eerst nog effe een boel werk. De andere tuin moet schoon opgeleverd worden, moeten dingen overzetten, de nieuwe bak moet gemaakt worden. Snoeien van de beukenhaag, dan een stoepje daarvoor voor de stokken, gaas enz. En een stoepje om te zitten. De kist en compostbakken moeten ook een plek krijgen.  Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen. 

Toen we toch op de tuin waren even een foto gemaakt van de pompoentjes. Meerdere keren gezaaid, hoop slakken voor vermoord, en uiteindelijk zijn twee planten het gaan doen. Ik had een klein soort gekozen. Beide planten leken elk twee pompoentjes te geven, maar sinds een dag of tien zijn de planten enorm aan het groeien, klimmen, kruipen, enz. En zie ik meer pompoentjes komen! Benieuwd hoeveel ik er uiteindelijk mag oogsten volgend maand! 



Volgende keer meer over de rest van de tuin. Groetjes! 















1 opmerking: