donderdag 16 maart 2017

Nieuwe bak!

Wat een mooi weer was het van de week. 
Afgelopen zaterdag heeft Jos een extra bak gemaakt in de achtertuin. Bedoeld om meer ( winter) groente in de achtertuin te hebben. Het is een mooi bakkie geworden, als het goed is gaat er morgen grond in! Leuk...kan ik van de week gaan zaaien.  In het kleine hoekje van de bak wil ik mijn rozemarijn, en een lavendel zetten, beide staan nu in een pot, maar ik denk dat ze het in de ruime bak meer naar hun zin zullen hebben. Het is wel uitvinden wat wel en niet in die bak kan, want het is de schaduwkant.  Heel hoog zomer is er zon later op de dag, maar voor de rest dus niet. Word dus dit seizoen kijken wat het wel en niet doet. 
 Misschien oogt de bak niet zo groot, maar hij is het dus wel. 
Veel gezaaid inmiddels, in huis en in de tuin. 
Op de grote moestuin heb ik vorige week zondag de wortels en zilveruitjes gezaaid. Gewone worteltjes, en een paar rijtjes met een mix van gekleurde wortels, paars, rood, geel, en wit.  Naar de zilveruitjes ( om in te maken) ben ik erg benieuwd, nog niet eerder gehad. 
Ook weer bij een vak de mest eronder gespit.  En de strook waar een paar piepers komen vast omgespit. Begin april gaan daar wat aardappels in. Niet veel, want ik moet nu echt opletten met de ruimte, maar wilde toch echt een paar eigen piepertjes. 
Nog steeds geen idee waar ik alles wat ik wil neer ga zetten, maar dat zal in de loop van het seizoen duidelijk  worden...vol is vol, hahaha! 
In de achtertuin heb ik zondag een paar bloemkolen gezaaid, meiraapjes, en wat peultjes en sugarsnaps. In het kasje voorgezaaid in tray's: bieten, sjalotten en uitjes.  De petunia's die ik half februari heb gezaaid beginnen nu pas op te komen. En dan gek genoeg alleen de rode....de witte..paarse en gekleurde laten nog op zich wachten. 
Boven staan de parika's : 
Het zijn er een boel dit jaar! Een paar gaan er naar anderen, maar de meeste gaan hier in de achtertuin in potten. En een paar naar de grote tuin. Ik hoop op veel paprika's! 
Verder voorgezaaid: sla soorten. Witte en rode kool, koolrabi, wit en rood.  Selderij en snijbiet staan al even boven de grond.  Afgelopen week ook de tomaten en een soort pompoenen gezaaid. 
De pompoenen zijn wat vroeg gezaaid, maar dat heeft een reden, ik wil ze begin april ruilen of weg geven op de moestuindag! 
Vorige week ook in de voortuin aan het snoeien geweest. En eindelijk kon ik een fatsoenlijke bos bloeiend hout plukken. Dat is nou echt voorjaar! 

Voor nu houd ik het hierbij, de volgende update zal snel genoeg komen! Groetjes! 





1 opmerking:

  1. Wat een prachtige nieuwe bak zeg, daar kan weer heel wat in! Alles gaat goed bij je zeg, flink aant zaaien, leuk.

    BeantwoordenVerwijderen