dinsdag 23 mei 2017

De tuinen!

Zo, dat is weer even geleden he?  En toch ga ik elke week wel naar de grote tuin, en ben ik hier achter ook steeds bezig. Maar vergeet vaak foto's te maken! 
Nu wel gedaan. 
Afgelopen weekend weer op de tuin geweest, totdat ik overvallen werd door een vette bui regen. 
Het is lekker werken op de tuin nu, kan het nog steeds goed bijhouden. De tuin begint nu ook eindelijk te groeien!  De wortels en zilveruitjes gaan nu goed, zitten al maanden in de grond, maar nu zit de groei er pas in. Knoflook lijkt goed te gaan, prei twijfel ik over. Blijven zielige sprietjes. Niet groter als dat ik ze weken geleden in de tuin heb gezet. De geplante uitjes gaan redelijk, de gele gaan goed, de witte nauwelijks.  De kolen gaan gelukkig goed onder hun netje. Hoop erg dat ze uit mogen groeien tot heuse kolen. 
De capucijnders zijn bevrijd van hun vitrage en kunnen nu in het rek klimmen.  
De piepers gaan gelukkig goed. Zondag wat aangeaard met gemaaid gras, was ik dat ook maar kwijt.  
De spruiten staan nu ook op de tuin, wel hier en daar een hapje uit wat blaadjes, maar tot nog toe gaat het goed. Vorig seizoen niks geworden, dus ook hierop hoop ik. 
Ook wat bietjes, pompoenen en courgette uitgepant .  Verder snijbonen, chinese bonen , nog meer capucijnders en kidney bonen gezaaid.  Ik zag van het weekend al een en ander boven komen. 






De bramen op de tuin gaan heel goed. Zie foto boven. 
Maar die hier achter bij het huis gaan nog veel beter, ik denk dat daar eerder bramen aankomen. 
Zie foto onder.


Achter staat het meeste nu wel, de tomaten zijn onder het afdakje geplant. De paprikas staan in potten, maar liefst 10 potten, en dan ook nog wat in het kleine kasje, en op de grote tuin staan er vier in de volle grond. Ook een pot met peperplantjes, die flink last hebben van de slakken. 


De zoete aardappelen staan nu ook in pot, ook staan er een paar in de volle grond op de tuin.

Tijm in bloei...

Ik de bak gaat het redelijk. Een rij winterwortel komt nu op, de andere rijen komt er af en toe eentje op. Daar heb ik nieuw bijgezaaid.. Sjalotjes gaan redelijk, de pastinaak is opgekomen en er staan nu vijf knolselder plantjes in. Ook twee palmkooltjes.  De little gem sla is bijna oogst klaar. 



Ook staat er een enorme plant borage ( komkommer kruid) in de bak. De eerste blauwe bloemen zitten er aan te komen, leuk op de sla! 
Aardbeitjes komen er ook aan! :-)

Afgevreten sla, raapstelen, spinazie en meiraapjes. 
Peulen


Paprika en tomaat. 
Op de zaaitafel staan nu nog wat koolplantjes, erg klein nog, de mais komt op,  witlof komt op, maar niet genoeg, die ga ik bijzaaien. Best veel zo allemaal bij elkaar, als dat allemaal groot word, dan hebben we genoeg te eten het komende seizoen! 

En dan als laatste mijn pruimenboom. Hij heeft een behoorlijke tic gehad van de vorst, maar er zitten wel pruimen aan te komen! Het blad ziet er raar uit, en de boom zit echt niet vol in blad zoals andere seizoenen. 

Tot de volgende keer! 





























Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen