zaterdag 15 juli 2017

De grote tuin!

Vandaag een dagje op de grote tuin.  Zo blij nog steeds dat ik de helft van de tuin heb weggedaan. 
Veel beter bij te houden. Ik probeer de tuin zo vol mogelijk te houden, nu weer twee lege plekjes, daar moet ik dus weer wat voor verzinnen om neer te zetten. 

De rode bessen......veel van kunnen oogsten, zo'n 3 kilo waarvan het meeste voor me geplukt is tijdens mijn vakantie door mijn lieve vriendinnetje, Marjon.  
Vandaag de laatste kruisbessen eraf gehaald, totaal zo'n 2 kilo van kunnen oogsten. Morgen jam maken! 😊

De capucijners waren klaar.....dus de planten eruit, onkruid eruit en chinese boontjes op die plek gezaaid.  
Pompoenen gaan redelijk. Van de hokkaido liggen er twee pompoenen. De mini butternut, waarvan er vier planten staan, is traag...liggen pas twee pompoentjes, en ze zijn echt mini!  Hoop toch echt dat er daar nog flink wat aan gaan komen. 
En er staat een hele grote pompoenplant, moet ook een grote pompoen worden, maar voorlopig is alleen de plant heeeeel mega.....zie weinig  bloemen....dus duimen voor een pompoen, een is genoeg! 




Courgette begint nu goed te gaan. Blijft lastig om optijd te oogsten. Dus al twee keer een mega courgette geoogst. Volgend seizoen ga ik de courgette bij huis zetten, lijkt mij slimmer. 

Ik had een rijtje annabel piepers, die moesten geoogst, de planten waren op. Had zo'n 12 plantjes, dat werd vier kilo aardappelen. Tevreden! 
Er staat nu nog een rijtje texla's. Maar die mogen nog even. Naast de texla's staan de spruitplanten, ze doen het goed! Dus ben hoopvol. 


Bramen gaan goed...zacht uitgedrukt, zowel in de grote tuin als thuis zitten er veel bramen aan! 



Bloemetjes...



De bonen, kidney, snij en chinese boontjes gaan goed. Er staan ook nog wat nieuwe capucijner plantjes. 

De rabarber is ook mega...

En geplukt..

Ook een klein rijtje mais aan de rand van de tuin gezet...

En dan de kolen. Vorig seizoen volledig opgevreten door de rupsen. En dit jaar..gaat goed! Ik wilde vandaag kijken of ik de rode kool kon oogsten. En dat kon! En ze zijn prachtig! Gewoon echt niet een beestje...en nergens ook maar een hapje afgeknaagd!  Heb er twee geoogst van 1,5 kilo per kool. 
De bloemkool plantjes staan ernaast.....dat is me in 6 jaar dus nog nooit gelukt...en verdomd...ik krijg heuse bloemkolen!  Eentje al geoogst, die eten we morgen, en ook bij de bloemkool, niet een beestje. 
Ik ben een gelukkig mens. Hihihi!  Ik vind veel leuk, maar als iets nog nooit gelukt is, zoals bloemkool, dan is het extra leuk als het wel lukt, ben zo trots als een aap met 7.... Ehh...bananen ofzo! 




Tot de volgende update.....groetjes! 













1 opmerking:

  1. Hee! Wat zijn Chinese boontjes? En 4 kilo aardappels van 12 planten is wel wat weinig... deden ze het ook slecht tijdens het groeien? Ik had tussen de 500 gram (toen ik de 1e keer al vroeg ging kijken bij 1 plant) en 1 kilo denk ik, per plant?

    BeantwoordenVerwijderen